- staré obchodní cesty, italská města a obchod s „Levantou“
- renesance
- příčiny a předpoklady zeměpisných objevů, jejich následky pro Evropu, pro objevené země a jejich kulturu
- průběh, největší objevné plavby, mořeplavci
- důsledky objevů – přesuny obchodních center, cenová revoluce
- reformace a její důsledky
- modely státního zřízení: stavovská monarchie, parlamentní monarchie….
-
Marco Polo: Milion (zařaď časově, urči původ, objasni obsahově)
- Pojem Levanta se tradičně používá pro celou oblast Východního Středomoří
- Dříve byly mořeplavecké možnosti značně omezené, což vyústilo v obchod převážně pouze mezi středomořím
- Itálie zažívala období kulturního i hospodářského rozkvětu a došlo v ní k vzniku renesance
Návrat k antické kultuře, že které čerpala inspiraci. Odtud vznikl i název – znovuzrození. Pečlivé studium římské a řecké epochy, společnosti, umění, literárních a filozofických děl. Překlady děl starořeckých a starořímských – vznik národní literatury.
- 14. stol trecento – velmi malé území , Florencie , Milán a Toskánsko
- 15. stol quattrocento – celá Itálie , část Francie .
- 16. stol cinquecento- do celé Evropy .
- Giovani Boccaccio – Dekameron
- Shakespeare
- Alighieri Dante – Božská komedie
- Viktor Kornel ze Všehrd
- Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic
- Jan Blahoslav
- Václav Hájek z Libočan
- Leonardo da Vinci – Madona s karafiátem, Dáma s hranostajem, Mona Lisa
- Sandro Botticelli – Primavera, zrození Venuše, fresky v Sixtinské kapli
- Michalangelo Buonaroti – sochy Mojžíše a Davida, freska Poslední soud
- Hospodářské příčiny zámořských plaveb
- Hledání nových odbytišť, ale i zdrojů surovin
- růst poptávky po luxusním zboží ( hedvábí , drahokamy ) a koření z orientu , protože nic z toho v Evropě nebylo
- 1453 došlo k obsazení Malé Asie a Cařihradu Turky, obchodní cesta do Persie , Indie a Číny po souši narušena, kontrolována, zprostředkována za vysoké clo.
- hledání nového způsobu dopravy zboží do Indie, podpora námořní plavby, která byla zdaleka nejlevnější
- hledání nových zdrojů zlata a stříbra (v Evropě vše téměř vyčerpáno)
- touha po poznání světa
- zlepšená orientace na moři
- zdokonalen kompas, od roku 1300 s magnetickou střelkou
- technické zdokonalení lodí – rychlost, pevnost, spolehlivost, zdokonalení plachet
Rozvoj dálkového obchodu mezi koloniemi a Evropou
- do Evropy se dovážely drahé kovy, drahokamy, perly a tabák
- z Indie koření, bavlna; z Číny hedvábí a porcelán; z Afriky slonovina, zlato a otroci
- z Evropy se vyvážely potraviny (pivo) a látky
- „obchod do trojúhelníku“ (spojení mezi Evropou, Afrikou a Amerikou)
- přístavy: Lisabon, Antverpy (Niz.), Cadiz (Šp.), Seville (Šp.)
- na konci 16. století vzrostl význam Londýna, Amsterdamu
- úpadek pro středomoří, význam hanzy (spolek německých měst)
- Nebo také cenová revoluce
- Způsobena obrovským přílivem zlata a jiných drahých kovů
Do Evropy přineseny nové plodiny
- postupně nabyly na významu (rajčata, brambory, kukuřice, kakao, bavlna)
- v některých oblastech úplně vyhubeni nebo zdecimováni
- vznik a rozvoj obchodu s otroky (dovoz z Afriky)
- byly zničeny říše Inků a Aztéků
- postoj Evropanů k domorodcům: Evropa představuje vyšší stupeň civilizace
- šíření křesťanství (misie, ale také násilná christianizace)
- z Ameriky do Evropy syfilis (léčba rtutí)
- z Evropy do Ameriky chřipka, spalničky a neštovice (tam to byly smrtelné choroby)
Průběhy objevných plaveb
Zámořské cesty Portugalců
- snaha obeplout Afriku
- přístup k africkému zlatu
- drahé slonovině
- vzácnému dřevu
- obchodu s otroky
- poté obchodovat s kořením
- žil v letech 1450 – 1500 ve službách portugalského krále Jana druhého podnikl cestu podél západoafrického pobřeží hluboko na jih, překonal silnou 13denní bouři , dosáhl nejjižnějšího cípu Afriky a obeplul ho
- On sám ho nazval mys bouří (později ho Jan druhý přejmenoval na mys dobré naděje – věřil , že tudy vede cesta do Indie
- zemřel při jedné z dalších výprav právě u mysu dobré naděje, tentokrát byla bouře silnější než on.
- roku 1497 jako první Portugalec po strastiplných překážkách (nedostatku vody , kurdějích) doplul do Indie
- výpravu tvořili 3 lodě se 148 námořníky,
- obeplul mys Dobré naděje a doplul do města Kalikatu na západním pobřeží Indie
- Portugalci začínají budovat základny v Indii a Číně, spravují však malé území kolem základny
- zboží získáno velmi lacino nebo násilím (často drancují okolí)
- Portugalci neměli dostatek lidských sil k ovládnutí asijských zemí
snaha objevit cestu do Indie západním směrem obeplout svět.
- žil v letech 1451 -1506
- předpokládal , že Země je kulatá , pokusil se realizovat plán objevení západní cesty do Indie
- 3. 8. 1492 vyplul ve španělských službách se třemi loděmi – Santa Maria , Pinta , Nina, 100 členná posádka z přístavu Palos
- 12. 10. 1492 přistál u ostrova San Salvador na Bahamách , plus objev ostrovů Kuba, Haiti v Karibském moři
- Druhou výpravu uskutečnil v letech 1493 – 1496 (vyplul 25. 9., 17 lodí a 500 námořníků)
- objevil Portoriko a Jamajku
- Třetí výprava v letech 1498 – 1500 (vypluli 30.5., 3 lodě )
- Kolumbus dosáhl ústí řeky Orinoka na jihoamerickém pobřeží.
- Čtvrtá výprava roku 1502 – dosáhl pobřeží Stř. Ameriky ( Kostarika, Honduras, Panama)
- Domnívaal se, že připlul do Indie, domorodce nazval Indios
- Neuvědomil si, že pro Evropany objevil nový světadíl, dosáhl úspěchu, získal titul admirála a vicekrále v objevených zemí, ale nedosáhl očekávaný zisk, nenašel zlato
- Jeho objevitelské úspěchy byly nedoceněny
- roku 1513 jako první Evropan překročil Panamskou šíji a objevil Tichý oceán ( nazval ho ovšem Jižním mořem )
- italský obchodník
- podílel se na přípravě první Kolumbovy výpravy
- účastnil se několika plaveb ve španělských a portugalských službách k jihoamerickému pobřeží
- napsal cestopisy – popis přírody, obyvatel a zhotovil mapu, uvědomil si objev nového kontinentu, nazval ho Nový svět, později pojmenován podle jeho křestního jména
- Německý geograf Waldseemuller po Vespuccim nazval Jižní Ameriku
- Roku 1538 Mercart po něm nazval celý kontinent
- španělský mořeplavec
- kapitán Niny během první Kolumbovy výpravy
- V letech 1499 – 1500 uskutečnil výpravu, během které překročil rovník, doplul do Brazílie a objevil ústí řeky Amazonky, později také ústí La Plata.
- Portugalec ve španělských službách
- uskutečnil Kolumbovu myšlenku plavby do Indie západním směrem
- v letech 1504 – 1513 ( 5 lodí ) – výprava kolem jižní Ameriky, mezi Ohňovou zemí a jižní Amerikou objevil průliv ( dnes Magalhaesův ), otevřený oceán nazval Tichý
- V letech 1519 – 1522 – první plavba kolem světa – 237 členů expedice (na cestu si vzali 200 sudů sardinek, 984 bochníků sýra, 460 svazků cibule, 253 sudů vína, 58 děl, med, cukr, sůl, rozinky)
- Dorazili na Filipíny, kde byl v potyčce s domorodci zabit, do Španělska dorazila pouze jediná loď s 18 členy náklad hřebíčku, skořice a zázvoru (Indonésie) pokryl všechny výlohy výpravy
Dobytí říše Inků v dnešním Peru
Do poloviny 16. století Španělé prozkoumali a dobyli většinu jižní Ameriky (kromě Brazílie), tato území byla ve Španělských rukou do počátku 19. Století.
- Od reformních koncilů v Kostnici a Basileji do Sacco di Roma r. 1527
- Vlastní předhistorie tridentského koncilu
- Tridentský koncil
- Provádění tridentských dekretů
Kostnický koncil 1414 – 1418 měl hlavní úkol odstranit schizma (Jan XXIII., Benedikt XII., Řehoř XII.) a vyřešit otázku, zda má koncil právo rozhodovat v církvi bez papeže. Sesazením Jana a Benedikta a odstoupením Řehoře se volbou Martina V. podařilo vyřešit problém více papežů, ovšem nadále trvá teorie konciliarizmu. Připomeňme, že se opírala o dekret Haec sancta vydaný koncilem, ve kterém se pravilo, že koncil má pravomoc od Krista a každý včetně papeže musí uposlechnout jeho schválením. Otázkou ovšem bylo, zda byl tento dekret myšlen jen pro výjimečný případ, nebo zda měl papeže natrvalo připoutat ke koncilu. Tehdy sice převážná část chápala dekret jednoznačně konzervativně umírněně, ale již na dalším koncilu o pár let později – 17. všeobecném v Basileji (začal 23. července 1431) došlo mezi příznivci konciliarizmu a papežem k roztržce, po přeložení koncilu do Ferrary konciliaristé na protest zůstali a zvolili vzdoropapeže Felixe V., čímž opět vzniklo schizma, poslední v průběhu dějin církve. Felix se sice neudržel a roku 1449 odstoupil, ovšem teorie konciliarizmu stále v církvi žila a papežové se báli v důsledku toho koncil svolávat. Jakékoli odvolávání se ke koncilu je šokovalo, a proto to také mnoha bulami zapovídali (Martin V., Pius II., Sixtus IV., Julius II.).
Po snahách o reformy uvnitř církve za papežů Martina V. a Evžena IV. dochází k morálnímu úpadku papežství, které je ze své podstaty pro jakékoli reformy značně oslabené a chybí často také vůle se jimi zabývat. Vnitřní reforma církve se neděje centrálně, ale spíše ojediněle zásluhou několika biskupů a řádů, jako byli dominikáni, augustiniáni, františkáni a další. Příkladem může být Savonarola ve Florencii, který je svými snahami o změny vedoucí mašinérii nepohodlný a je jí odstraněn (1498). Nicméně volání po církevní reformě značně sílilo, už jen proto, že církev byla vedoucí duchovní mocí a církevní život pronikal celou tehdejší společnost. Její selhání byla na veřejnosti tedy velmi vidět. Zlořády se daly nalézt prakticky všude: mnohdy nezdravé uctívání světců a ostatků svatých, nekontrolované pouti, pověry, hony na čarodějnice, obrovská pověrčivost, zneužívání exkomunikace, nepotizmus, simonie, šlechtický monopol v církvi atd.
Po vystoupení Luthera panovalo v říši obecné přesvědčení, že jen všeobecný koncil je povolán, aby vynesl poslední rozsudek o pravdě a omylu v jeho učení. Proto na říšském sněmu v Norimberku požadovaly všechny říšské stavy, a to katolické i sympatizující s Lutherem, obecný, svobodný, křesťanský koncil v německých zemích. Tato formule vypadá nevinně, ale v Římě musela nutně vzbudit silné pochybnosti. Protože podle luteránského pojetí se totiž pod slovem svobodný rozumělo bez papeže. Protože papež prý je v Lutherově věci stranou, nesmí prý být koncil jím svolán ani řízen, prý jej musí svolat císař spolu s křesťanskými knížaty. Křesťanský znamenalo, že by se ho účastnili nejen biskupové nebo klérus, ale i laici. Papežem tehdy byl Klement VII. (1523 – 1534), který se z důvodu konciliarizmu koncilu obával a když ještě četl takto formulované požadavky říšských stavů, není divu, že jakékoli shromáždění tohoto typu odmítl. V tom mu pomohl i sám císař, který německý národní koncil stanovený do Špýru zakázal s odůvodněním: Jak se může jednotlivý národ opovážit měnit církevní řád? Ale sám od té doby naléhal na papeže, aby svolal všeobecný koncil. Klement byl sice bezúhonný, ale jako potomek rodu Medici byl zaměřen politicky a světsky. Hledal spojení s Francií proti univerzální habsburské monarchii. Proto po boku francouzského krále Františka I. vyhlásil válku Karlovi V. Ten byl přirozeně takovouto věrolomností rozhořčen a pohrozil papeži, že když se od ligy proti němu neodloučí, že ho postaví před všeobecný koncil. Poslal na Řím své vojáky, ale jistě ani on sám netušil, k čemu po dobytí Říma dojde. 6. května 1527 došlo k pověstnému Sacco di Roma: po celé týdny se loupilo, plenilo a vraždilo. Sám papež se spasil útěkem do Andělského hradu. Tato událost ale byla současníky vykládána jako strašlivý trest Boží proti zesvětštělé kurii a tehdejší morálce. Díky ní došlo k postupné změně smýšlení a zahájení reformy.
Císař se s papežem usmířil a dosáhl na něm souhlasu ke koncilu, pokud by nedošlo na augsburském sněmu (1530) k pokojnému sjednocení. Po neúspěchu na tomto jednání papež ale svůj souhlas odvolal. Cesta byla otevřena až s novým papežem Pavlem III., který přislíbil císaři za jeho návštěvy v Římě na jaře 1536 svolání koncilu, což brzy nato 2. června téhož roku skutečně provedl. I když tento papež ještě také podlehl nepotizmu, přesto zahájil vlastní reformu seshora, když reformoval kardinálské kolegium a jmenoval do něj řadu vynikajících osobností, jako třeba Caraffu, Sadoleta, Moroneho a jiné. Potvrdil jezuitský řád a podporoval ostatní církevní řády. Nakonec souhlasil s koncilem po svých porážkách od Karla i František I., který se obával, že by koncil posílil postavení císaře v Evropě.
Nicméně koncil byl zahájen 13. prosince 1545 až po mnohých peripetiích, jako např. neschopností se sejít v Mantově roku 1537 nebo pak i v Tridentu roku 1542. Když jej zahajovalo pouhých 31 koncilních Otců, snad nikdo ještě netušil, že začala nejdůležitější událost celého novověkého katolicizmu. Celkem proběhla 3 období zasedání:
1545 – 1548:
- postavení se proti protestantské zásadě sola Scriptura naukou o dvou pramenech víry: Písmu a tradici, potvrzení běžného latinského překladu Bible od sv. Jeronýma tzv. vulgáty za autentické, tzn. postačující pro dogmatický důkaz
- v protikladu k protestantskému učení sola gratia byla zdůrazněna důležitost posvěcující milosti
- definována nauka o svátostech vůbec, hlavně o křtu a biřmování
Na jaře roku 1547 byla ale práce koncilu, který se zatím rozrostl na 64 biskupů a 7 generálních představených řádů, přerušena z důvodu propuknutí epidemie a ohrožení šmalkadskými vojenskými oddíly. Koncil se přesídlil do Bologne, proti čemuž císař marně protestoval. Chtěl totiž protestanty nejprve porazit a pak poslat na koncil. Nicméně část Otců v Tridentu zůstala a jednalo se fakticky na dvou místech. Nakonec papež jednání zastavil roku 1549 zastavil, ale brzy nato zemřel.
1551- 1552: Koncil opět zahájen v Tridentu papežem Juliem III.
- definována transsubstanciace
- zdůraznění svátostného charakteru absoluce
- položen důraz na ušní zpověď a dostiučinění
1562 – 1563: Podnět k zasedání dala hrozivá situace ve Francii, kde hrozilo nebezpečí ztráty katolické víry této země kvůli hugenotům. Německo účast odřeklo, nepřijeli ani katoličtí biskupové, protože se obávali možného obvinění z rušení náboženského míru z Augšburku a také Anglie za vlády Alžběty I. účast odmítla (nezapomeňme, že zde došlo již k odtrhnutí roku 1534). Zahajovacího zasedání se účastnilo 113 biskupů, tedy znatelně více než na předchozích zasedáních.
- eucharistie a mešní oběť
- svěcení kněžstva a svátostný charakter manželství: dekretem Tametsi bylo rozhodnuto, že budou považována za neplatná všechna manželství, která nebudou uzavřena před farářem a dvěma svědky (přítrž tajnému uzavírání sňatků)
- dekrety o očistci, odpustcích, úctě světců a svatých ostatků a o užívání obrazů
- z podnětu koncilu vydán Římský katechizmus, misál, breviář
Celkově koncil podal odpověď nejvyššího učitelského úřadu církve na protestantskou reformaci. Jasně vymezil katolickou věrouku a pevně stanovil směr, kterým se pak církev ubírala po staletí…
Modely státního zřízení
Stavy byly ve středověku a raném novověku privilegované uzavřené skupiny obyvatelstva, které získaly podíl na politické moci ve státě. Především to byla vysoká šlechta – páni, vlastnící rozsáhlý pozemkový majetek a hrady. Její příslušníci se snažili spolurozhodovat s panovníkem o dění v zemi a omezit jeho moc. Zastávali důležité administrativní a soudní úřady a byli členy panovnických poradních orgánů (například královské rady). Ve 12.- 13.století se v evropských zemích objevila první stavovská zastupitelstva, jako byly cortesy na Pyrenejském poloostrově, anglický parlament nebo francouzské generální stavy. V nich zasedali představitelé vysoké šlechty a také zástupci dalších stavů, drobného rytířstva, církve a královských měst. Kontrolovat panovníka se snažili především v otázce vybírání daní, vedení válek a ve výjimečných případech rozhodovaly i o obsazení trůnu (například anglický parlament nebo polský Sejm).
Složení stavovských zastupitelstev pravomoci stavů se v jednotlivých zemích lišily. Valná většina obyvatelstva, venkovští zemědělci, kteří tvořili majoritní součást společnosti, a městská chudina, byla politicky bezprávná. Existují však případy ve skandinávských zemích nebo v Aragonu, kdy získali přístup do stavovského zastupitelstva také svobodní rolníci, a stali se tak dočasně stavem. Na druhé straně ztratilo české duchovenstvo během husitských válek možnost zasedat v českém sněmu a stavem být přestalo.
Během 15.- 16.století se v řadě evropských zemí posadila státní forma centralizované stavovské monarchie (imperium mixtum). Šlo o dualistické státní zřízení, v němž se na správě a řízení státu podílel vedle dědičného panovníka také stavovsko-zastupitelský orgán (Anglie, Francie, jednotlivá německá knížectví ad.)
Parlamentní monarchie
Je demokratické státní zřízení, kde – na rozdíl od konstituční (ústavní) monarchie – panovník nemá velké pravomoci, nesestavuje vládu a zpravidla nemá ani velký vliv na státní záležitosti, neboť ty jsou obstarávány parlamentem a vládou (viz: parlamentarismus). Monarchovi v tomto zřízení připadá především úloha reprezentativní. V Evropě je tato forma vlády uplatněna v Belgii, Dánsku a Nizozemsku, mimo Evropu např. v Japonsku.
Marco Polo – Milion
- Časově: 14. Století
- Původ:
- Léta 1298–1299 strávil Marco Polo ve vězení v Janově jako zajatec Janovanů po bitvě benátského a janovského loďstva u Korčuly. Ve vězení trávil volný čas diktováním svých vzpomínek z cest (pravděpodobně v benátském nárečí s francouzskými prvky) Rustichellovi da Pisa (často nesprávně nazývaný Rusticiano), který je sepsal ve francouzštině pod názvem Livres des merveilles du monde (Kniha o zázracích světa). V Itálii je cestopis známý pod názvem Milione (asi podle autorova jména Marco-Emilione).
- Obsah:
- Jde o cestopis, který je prvním zeměpisným dílem o Asii a nejcennějším zdrojem historických informací o tehdejší Asii. Je obzvlášť cenný, kvůli fantastickým legendám z raného středověku. Podává informace o způsobu života obyvatel, počasí, pouštích, řekách, monzunech, o Tichém a Indickém oceánu a podobně. Východní Asie je vykreslená jako velmi bohatá, oplývající zlatem, drahým kořením, přístavy s čilým obchodním ruchem a velkými městy. Text pokrývá území od Persie po Čínu, Indii a východoindické souostroví, ale i území, která sám nenavštívil (Rusko, Sibiř, Japonsko a podobně). Dílo obsahuje i více zveličených informací, které jsou ale připisovány hlavně Rustichellovi.
- Podle ojedinělých názorů (na všechny existují protiargumenty), chyby v textu dokazují, že Marco Polo v Asii nikdy nebyl. Dílo bylo ve 14. a 15. století často čtené a bylo impulzem pro další objevitelské cesty, například pro Kryštofa Columba. Údaje z něj čerpali i kartografové.