Antické Řecko
- vývojová období (krétská a mykénská kultura, „homérská doba“, klasické období, přechodné hegemonie, období makedonské)
- klasické období – polis, aristokracie, demokracie, tyranis
- řecko-perské války, peloponéská válka
- helénismus (Filip II., Alexandr Veliký)
- význam řecké civilizace pro evropskou vzdělanost a kulturu
- Aristotelova Politika (zařaďte časově, určete původ, objasněte obsahově)
Vývojová období:
- MÍNOJSKÁ (krétská) CIVILIZACE : 2700 – 1450 př.n.l.
- MYKÉNSKÉ OBDOBÍ : 1600 – 1100 př.n.l.
- HOMÉRSKÉ (temné) OBDOBÍ : 1100 – 800 př.n.l.)
- ARCHAICKÉ OBDOBÍ : 8. – 6. stol. př.n.l.
- KLASICKÉ OBDOBÍ : 500 – 338 př.n.l.
b) Peloponéská válka (443-429)
- OBDOBÍ PŘECHODNÉ HEGEMONIE
b) Thébská hegemonie (371 – 362 př.n.l.)
- MAKEDONSKÉ OBDOBÍ : 4.stol. – 143 př.n.l.
– získala jméno dle bájného krále Mínoa
– * z počátku bohyně – matka , až kolem r. 1400 př.n.l. se seznámili s řeckými bohy Posvátní zvíře – býk (pověst o Europě a Minotauru)
– první doklady o obchodování z doby 2700 př.n.l.
– 2000 př.n.l. – křižovatka obchodních cest (mají i flotilu)
– politické dějiny neznámé
– 3 druhy písma : hieroglyfické, lineární písmo A a B
Období:
v 16. stol. silní zemětřesení oslabení země útoky Achájů ovládli jejich území r. 1450 př.n.l.
mínojská kultura doznívá až do 12.stol.
- písemné záznamy nerozluštěny, na hliněných tabulkách tzv. lineární písmo A z pův. obrázkového → přišlo z Egypta, pak lineární – sloužilo palácovým úředníků, kteří evidovali různé druhy řemesla, zeměd. produkty – 1900/1450 př. n. l., 75 znaků
- reliéfy, sošky, nástěnné malby (láska k přírodě – býk, delfíni, koroptve, květiny, Pařížanka), hry s býkem ( kultovní zvíře), symbolem kultu – býčí rohy, hry – přemety přes býka
- lineární písmo B – stejný typ písma i na pevninském Řecku, 1450/1400 př. n. l., vzn. na základě lineárního písma A pro potřeby řečtiny – jednotlivé znaky lineárního písma B – označeny slabiky. Přestože výklad textů není snadný, přispělo rozluštění lineárního písma B k poznání charakteru palácového hospod. v Knóssu, stal se základem písma archaického období
- historka o bájné atlantidě
- obchod zlato, měď, cín, dřevo, mramor, víno, vlna, kožešiny
- obchodovali s MA, Egyptem, Kypr (ve středověku Levanta)
- každý polis má cisternu (zásobník na vodu)
- jedinná bohyně matka – symbol plodnosti, krásy
- palácové hospodářství – paláce Knóssos, Faistos, Zakro a Mallia
- Mínojská kultura doznívala do 12.stol př.n.l., kdy spolu s palácovou kulturou zanikla
- Obchodují se Sýrií, Foinikie a Egypta, pěstovali zemědělské plodiny
- Tzv. mořský styl byl oblíbeným motivem dekorace předmětů
2. Mykénské období : 1600 – 110 př.n.l.
- na území Balkánského poloostrova Achátové ( jednoduchý styl života, soulad s přírodou)
- v 2. po. 2. tisíciletí se začíná rozvíjet mykénská kultura (centra : Théby, Mykény, Tirynt, Pyl)
- Mykéňané pokračují v ,, palácovém období ,,a staví paláce Řekové mysleli, že je to dílo Kyklopů odkud název Kykladské ostrovy
- vrchol 13.stol př.n.l. kdy se s loďstvem vypravili do Malé Asie, objevili Tróju
- centra a (bájní) panovníci :
2. Pyl : Nestór (rádce vojska proti Tróji mykénským králem (viz. bod 3)
3. Mykény : Agamemnón
- 12. stol. díky nájezdu mořských národu a tlaku Chetitů mykénská civilizace upadá
- Koncem Mykénského období se odehrála i slavná Trójská válka – výprava Achájů x Tróji, vrchní velitel mykénského vojska – AGAMEMNÓN – po návratu úkladně zavražděn. Ve 13. stol. př. n. l. Trója skutečně vyvrácena, ale pravděpodobně – pod nájezdy „mořských národů“ (současně pád Chetitů, syr. Ugaritu, Egyp.)
- nevytvořili jednotný státní celek, po útocích „moř. národů“ ve 12. stol. př. n. l. – rozsáhlé kmenové přesuny v celém Středomoří, při zániku hrály roli kmeny ze S, asi Dórové
V celé oblasti během 2.tis. se zabydlovaly indoevropské kmeny
a) Achájové : patří k helénským kmenům, obsadili Peloponés a podmanili si Krétu
b) Aiolové : potomci Achájů , zůstali na Peloponésu a na severních ostrovech v Egejském moři a v Troádě
c) Iónské kmeny : od 11. – 9. stol.př.n.l. v Attice a Euboji (pobřeží Malé Asie) zemědělsko pasteveckým způsobem
d) Dórové : od 12.sto.př.n.l. si podrobují egejské ostrovy (Rhodos)
e) řecké kmeny (Helénové) : do období helénismu nejednotné
- zmatky a úpadek
- nedostatek pramenů čerpáme z Homéra (Ilias a Odysea) homérské období
- dórské kmeny vyvrátili civilizaci Mykén úbytek obyvatel ztráta písma
- v této době probíhá 1. řecká kolonizace : helénské kmeny zabírají pozice v egejském moři
- zemědělsko-pastevecký život
- v čele společnosti – kmenový náčelník základ budoucího polis
- 9/8. stol.př.n.l. vznikla řecká alfabeta (hláskové písmo s 22 znaky)
- 1100/800 př. n. l. – pokles civilizační úrovně, pokles počtu obyvatel. Informace o životě Řeků – Illias a Odyssea – charakteristické rysy doby, v níž epická báseň vznikala. Vznikla v pol. 8. stol. př. n. l, zachycuje obd. od 12. stol. př. n. l.→ tzv. „homérská společnost“
- svobodní rolníci – nejpočetnější vrstva (mohli i spolurozhodovat o některých problémech
- řemeslníci – početně velmi málo (většinu potřebných výrobků si rolníci dělali sami – kováři, hrnčíři, tesaři)
- otroci (ještě patriarchální ráz, pracovaly hl. ženy, muži zabíjeni), sezónní práce
- Bazileus se volí při lidovém shromáždění
Rody se usazujípoblíž řek, zakládají rodovou občinu (půdu), žijí na 1 místě, dojde k dělení půdy, vznik sousedských občin a vesnických občin – je důležité z jakého rodu jste – původ.
Při nebezpečí nebo snaze něco získat vzniká kmenový svaz: a) kmen b) stát – základ hospodářství
V 8. Stol. Př.n.l. vzniká nový konkurent řecka – řím!!
Způsob obživy:
zemědělské hospodářství = oikos = rodina (i s otroky) = ekonomická jednotka rané řecké společnosti (byli značně samostatní, produkce pro vlastní spotřebu). Vyrábějí jen to co spotřebují, neobchodují.
Jen aristokracie – hospodářská část výrobků směňována za luxusní zboží, dovážené z Předního V fénickými obchodníky. V tomto období dochází k rozpadu rodového zřízení a ke vzniku větších rodů = fratrie (stařešina), sdružující se do kmenů = fyly (v čele kmenový voj. náčelník) → rodová šlechta = bohatství, urozenost, nadřazenost → vládnoucí postavení.
HOMÉR – slepý básník
Illias – 16 000 veršů, o událostech posledních 2 měsíců 10. roku obléhání Tróje
Odyssea – 12 000 veršů, návrat Odyssea (10 let) do Ithaky, posledních 41 dnů
oslava hrdinských činů předků rodové šlechty, patetický epos, do dějů zasahovali bohové, na straně Řeků i Trójanů
DŮLEŽITÁ DATA ke shrnutí:
2000 př.n.l. : vznik prvních paláců na Krétě a příchod řeckých kmenů do Řecka polovina 14. stol. př.n.l. : zánik mínojské civilizace
14. – 13 . stol př.n.l. : vrcholný rozkvět mínojské kultury
1100 – 800 př.n.l. : temná staletí řeckých dějin
- vznikají městské státy a vládne rodová aristokracie
- rodí se otrokářství
- menší osady se spojují a vytvářejí městské státy – POLIS
- období velké řecké kolonizace (2.) :Díky ustálení válek a příchodem Dórů přelidnění hledají nová místa ( + neshody v polis + hledání nové půdy pro obchod) zakládají kolonie a zabírají pozice na pobřeží Středozemního a Černého moře. Lide se do osad hlásili dobrovolně a polis, která výpravu organizovala se stala pro vzniklou osadu mateřským městem METROPOLIS (tzn. přátelské obchodní styky, spojenectví, ale jinak byly osady samostatnými městskými státy. V čele osadníků – Okistés. Osadníkům říkali hrdinové = héros . Nové kolonie se nazývaly – apokie
- nejvýznamnější kolonie např. Syrakusy na Sicílii nebo Neapol
- důsledky kolonizace : přísun levného obilí a surovin, vývoz výrobků bohatnutí X problémy drobných zemědělců , ale i velkostatkářů , místo toho začali pěstovat révu a olivy, ale ty nevyrostou hned a museli mít našetřeno na několik let půjčky úpadek do dlužního otroctví roste rozdíl mezi chudými a bohatými
- rozkvět, počátky filosofie, přírodních věd, matematiky,…
Jak vypadaly polis?
V centru polis byla akropolis ( vyvýšenina) = posvátný pahorek s mnoha chrámy , kde se ukrýval lid když byl napaden. Centrum města – Agora – zde se nacházely tržnice, správní budovy, úředníci..
* Karyatida = socha ženy místo sloupu *
1) vláda zemědělské aristokracie
- oligarchie : rodová
- timokracie : vláda nejschopnějšího a nejbohatšího nevládnou sami, k ruce mají aristokratickou radu a byrokratický aparát
- 7.stol. př.n.l.
- zapsání práva
- z archaického období zákonodárci Lykurgus, Drakon, Solón aj.
- v některých polis se rozpor mezi vládnoucí aristokracií a neurozenou vrstvou vyřešil rozšířením členů rady a nebo se určil majetkový cenzus , jinde tyranida (mohla posílit a zlepšit stát)
- tyran = samovládce, líbivá lidová politika
- tyranida bylo přechodné období mezi aristokracií a demokracií
- 510 byl vyhnán poslední tyran (vyhnání krále v Římě)
- vláda lidu
- otroci nemají právo volit
spolky sousedů se formovaly při nebezpečí, z náboženských důvodů, nebo při sportovních slavnostech
např. Athénský spolek (námořní) , Peloponéský spolek (pevninský)
- dórské obyvatelstvo
- privilegovaní a svobodní byly pouze sparťané (pouze válčili, nikdy nepracovali cca 10 000 mužů)
- spartskou společnost zásobovali řemeslnými výrobky periokové – bydleli kolem Sparty a byly to svobodní zemědělci a řemeslníci, obchodníci. Nemohli vlastnit půdu, ani řídit stát a sloužili ve vojsku – lehkooděnci a těžkooděnci)
- Helióti – otroci – vznikli z podrobeného obyvatelstva, byli majetek státu a přidělovali se půdou. Vypukala mezi nimi povstání obavy Sparťanů proto neradi bojovali mimo Peloponés , aby toho doma nevyužili Helióti. Aby je zastrašili , pořádali Sparťané výpravy (Mesénie), kde se měli zaučit mladí v boji. Potulovali se na území Heliótů a pobíjeli je.
- Métoikové – byly ze Sparty vyháněni. Cizinci ústava a zákony 800 př.n.l. – Lýkurgos v čele Sparty 2 králové – archagetos – voleni ze dvou rodů, kde byl královský titul dědičný. Měli různé pravomoci a byli hlídáni sborem efór ( 5 členů / na 1 rok)
- Rada starších (gerúsiá) – 28 starců nad 60 let / doživotně +2 králové – poradní funkce+ soudní pravomoc
- Lidové shromáždění (appelá) – všichni dospělí nad 30 let a plnoprávní Sparťané. Rozhodovaly o válce, míru, o zákonech, volili členy rady…
- Státní zřízení:
Efoři- omezovali moc králů sněm plnoprávných občanů.Eforů je 5 =) mají výkonnou a soudní moc a kontrolu nad králi.
Gerusia-byla to rada starších,kteří byli voleni doživotně.Tvořeno 28 starci +2 králové.
Když jsou Efoři starší !60 let =) přecházejí zde.Jejich pravomocí je kontrolní činnost.
D = do hlížitelé = efoři
Ve 2. pol. 6.stol. vznikl Peloponéský spolek(Lakedaimonský spolek)
sdružoval ost. polis na PP
nejmocnější síla ve starov. Řecku
bojovali na souši
spojenco Korynt a Megara
Sparťan
- rodiče jsou Sparťané
- dostane příděl půdy i s otroky
- od 7 let přidělen do Syssitie (vojenský oddíl, žili tam , málo jídla kradli vysoké tresty snažili se a zlepšovali své dovednosti), rodinu viděli jen občas homosexualita
- vedle Sparty Mesénie – využívána jako cvičiště pro Sparťany (Helióti)
- dívky žili s matkami , domácí práce, fyzická zdatnost, organizovaná výchova
-
Periokové + Sparťané = privilegovaná vrstva = Lakedaiomoňané
- stálá pohotovost mužů – život ve vojen. táboře + společné stravování
- žili v dřevěných dlouhých domech
- vojenská výchova dětí svěřena státu
- chlapci – od 7 let mimo rodinu (tělesná zdatnost, soutěže, disciplína, otužilost, statečnost, ve 20 letech plná výzbroj)
- ve 30 letech plnoprávný občan – povoleno založit si rodinu
- dívky – výchova zdravých a zdatných žen (tělesná cvičení, tanec, hudba, zpěv.
- nový způsob boje zblízka = hustý šik = falanga = semknuté řady
- těžkooděnci = hoplités
- zpěv bojových písní
Peloponéský spolek
- Sparťané válkami ovládli téměř celý Peloponés, a bylo jim jasné že si je všechny násilím nepodrobí zavazovali je spojeneckými smlouvami vznik Peloponéského spolku. Členové byli autonomní, ale Sparta byla hegemonem. Datace vzniku : polovina 6. stol. př.n.l.
- obyvatelé Iónského původu
- původně zemědělci později řemeslná výroba a obchod s olivovým olejem zrodila se zde antická demokracie
- v 8. stol.př.n.l. – rodová aristokracie v 7. stol. př.n.l. se systém hroutí
- 594 př. n. l. – SOLÓN – (aristokrat, archon, básník, zajímal se o sociální problémy) – měl za úkol sjednat mír mezi lidem a aristokracií →
- zrušeno a zakázáno dlužní otroctví
- vykoupil Atéňany, kteří byli prodáni do otroctví do ciziny
- zmírnil dluhy rolníků
- aténské obyvatele rozdělil do 4 tříd podle velikosti majetku
- odstranil monopol aristokracie na politickou a soudní moc, protože práva a povinnosti nezáležely na urozenosti – původu, ale na výši majetku
- nejchudší občané se mohli účastnit zasedání LS
- nebyla však odstraněna příčina nepokojů → bezzemci nezískali půdu, bál se ji vzít aristokracii = dočasné uklidnění situace
- byly položeny základy demokratické tradice = vláda lidu, zlomena politická moc aristokracie
- ekklésia – sněm svobodných občanů
- búlé – rada pěti set
- archonti (stratégos) – 9-10členů na 1 rok, nejvyšší úředníci
- areopag – volen doživotně, aristokratická rada (fce : zákonodárná a poradní)
- démos – lid
Stratifikace v Athénách:
- platili liturgie = dobrovolné sponzorské dary pro Athény a dělali to rádi ( liturgie mohly být lodě, studny, chrámy…
- když se objevily např. nové doly, vše se dělilo mezi občany
- neplatili daně
- cizinci
- platili velmi vysoké daně
- mohli zde žít, mít rodinu i majetek
- bohatli z obchodování
- neplnoprávní občané (bez práv)
- pracovali např. v dolech, a prodávali se na trhu
Drakón
- 7. stol. př.n.l.
- přísné tresty
- 594 př.n.l.př.n.l. – post archonta
- díky němu zrod athénské demokracie
- zrušil dlužní otroctví a Athéňany vykupoval z otroctví
- vytvořil Athénskou ústavu rozdělil do majetkových tříd
- rodové Fíly spojil do Frátrií
- z majetkových tříd vznikly později démy : volební jednotky za území
- do armády se vstupovalo podle tříd
Kleisthenes
- konec 6. stol. poč. 5. stol. př.n.l.
- obnovil demokracii
- vytvořil démy
- všichni plnoprávní občané jsou si před zákonem rovni = isonomie
- zavedl střepinový soud = ostrakismus
Obnovilo se používání písma,pro jehož základ bylo v 8.st.př.n.l. vzato hláskové písmo féničanů.Pro psaní sloužil papyrusový svitek,ale i keramický střep.
- svobodný rozvoj osobnosti, individualismus
- umožněno životem v polis
- vývoj od eposu k lyrice
- básník Hésiódos (Theogoniá = O zrození bohů)
- lyričtí básníci – vyj. pocity, politické názory, úvahy (zvl. na ostrově Lesbos)
- verše se recitovaly v doprovodu strunných nástrojů – lyra, kithara, píšťala
- Sapfó – básnířka milostné poezie
- Pindaros – sborová lyrika, oslava bohů, ódy = vítězství v atletic. Soutěžích
- V temném období byly sepsány Homérovy eposy Ilias a Odysseia
- pův. nauka, zahrnující všechny vědní poznatky, odklon od mýtů a náboženského výkladu světa
- pokus o racionální výklad = rozumové úvahy na základě pozorování skutečnosti a přírodního dění
- počátek filozofie – v MA
- hledání podstaty světa v pralátce – → základní princip = naivní, živelný materialismus – monisté = 1 prazáklad
Anaximandros – apeiron (neohraničená, neurčitá látka)
Anaximénés – vzduch ( jeho zhušťování a zřeďování)
→ tzv, Milétská škola
Hérakleitos z Efesu – nejdůl. živel oheň, svět jako stálý pohyb a boj protikladů, člověk je součást hmotného vesmírného celku, zakladatel dialektiky → výrok „vše plyne“ = panta rei
Pythágorás ze Samu – filozof a matematik, podstatou všeho je číslo a číselné vztahy, půs. pak v J Itálii
c, spojitost filozofie s počátky speciálních věd
- astronomie
- matematika
- geometrie
- fyzika- Archimedés (kladka)
- medicína
- botanika
- dějepisectví → původně záznamy o námořních plavbách (zeměpis, etnografie, historie) = naučné spisy pro obchod, pak zájem o vlastní minulost (Xenofon,Herodotos z Halikarnasu)
d, malířství
- rozvíjelo se především na keramice
- zvl. na vázách → geometrické motivy, motivy orientálního původu (kolonie!)
- od 7. stol. př. n. l. – korintská keramika
- od 6. stol. př. n. l. – aténská keramika
e, sochařství
- objevují se postavy krásných nahých mladíků –kůros (ideální muž)
- ženy v neřestných šatech koré
- řezby do slonoviny, šperky, bronzové sošky
- reliéfy (ozdoba chrámů, náhrobků – stély), i sochy zdobeny barevnou malbou
- výtvarní umělci považováni za řemeslo
- monumentální stavby, zvl. chrámy, zasvěcené bohům, zákl. stavební prvek – sloup
- dórský –byl jednoduchý,masivní,bez patky
- iónský – s volutovou hlavicí a patkou
- korintský – s hlavicí posazenou akántovým listím a patkou
g, všeřecké slavnosti a hry
- záliba Řeků v soutěžení (zvl. v rychlosti a síle, myšlení )
- např. i soudní procesy byly označovány jako závod mezi žalobcem a obžalovaným
- závody – spjaté s náboženskými slavnostmi
- gymnické (tělocvičné)
- hippické (dostihy)
- múzické ( tanec, hudba, básnictví, řečnictví)
asi 800 př.n.l. – Lykurgova ústava ve Spartě
pol. 8. stol př.n.l. – začátek velké řecké kolonizace
počátek 6. stol. př.n.l. – Solonovy reformy v Athénách
po. 6. stol. př.n.l – vznik peloponéského spolku
510 př.n.l. – vyhnání tyranů z Athén
konec 6.stol př.n.l. – Kleisthenovy reformy
- éra vítězství a bratrovražedných bojů, které Řecko přiveli pod cizí nadvládu
- doba Sokrata, Aristotela, …
b) Athénský námořní spolek , protiútok vůči Persii
c) Peloponéská válka ( 431 – 404) , Athénská demokracie – Perikles, porážka Athén
d) Přechodné hegemonie – Sparta, Théby, Makedonie
- povstání měst na pobřeží malé Asie
- vznikla koalice proti Dariovi (Persie)
- Milétos + Efesos v čele
- žádaly o pomoc Spartu a Athény
- obsadili Sardy
- Sparta se odmítá zúčastnit (má náboženské svátky
- Athény a Euboja posílá 20 ozbrojených lodí
- Fénické loďstvo poráží řecké u Milétu – vpád Dareia otroctví mužů
- Darios vyhrožuje Řecku , že se neměli ke vzbouřeným městům přidávat
- 492 př.n.l. u mysu Athos potopeno perské válečné loďstvo , směřující do Athén ten rok tam již nepronikli
1.řecko-perská válka
- r.491 př.n.l.
- Dareios vyslal posly do Athén a Euboji, aby uznaly svrchovanost Perského státu tzn zdaly se odmítli žádají Spartu o pomoc odmítá (svátky)
- * Feidipidés – běžel z Marathonu do Athén oznámit vítězstvíkdyž dorazil, zemřel vyčerpáním odtud maratónský běh
- 490-480 př.n.l. se neválčí
- Daria nahrazuje Xerxes
480 př.n.l.
Xerxes pořádá výpravu proti Řekům (na moři i na souši)
na souši velení Sparta , no moři Athény ( Themistokles)
480 – bitva u Thermopyl (Efilates – řecký zrádce, ukázal Peršanům, jak obejít soutěsku, Leonidas (Spartský král stihl evakuovat část vojska, sám zůstal a zahynul porážka Řeků ničení Athén pokračovali do Salamíny, kde je porazili Řekové ( Themistoklés)
Xerxes se zalekl a spěchal domů
Themistoklés ostrakizován místo něj Kimón
479 př.n.l. bitva u Platají porážka Peršanů
479 př.n.l. bitva u mysu Mykalé Peršané poraženi
478 př.n.l. založen Athénský spolek ( fce: stavba lodí, získat ztracená území v Řecku a Malé Asii)
Nejvýznamnější stratég – Perikles
- reformy : reformy ústavy, sociální reformy a úpravy v zákoně (obce pečovaly o méně zámožné občany) podporoval válečné sirotky, založil invalidovny
- daňová reforma : zdanění cizinců , obchodníků a lodí v přístavech
- občanská válka
- trvala 27 let
Megara + Korint – nejblíže Attiky a Athénského spolku. Byly nárazovým územím
Athény a Sparta se do sporu nechaly vtáhnout
404 př.n.l. bitva u Helespontu – Athény rozdrceny kapitulace
(431) 446-404
446 preventivní mír mezi Spartou a Athénami, komplikace ale neustaly
Krize postihuje celé území Řecka. Projevuje se hl. bojem o odbytiště. Dochází k rozporům mezi Aténami a Korintem. Korint je členem Peloponéského spolku → spor mezi Aténami a Spartou → Pel. válka – kdo získá rozhodující vliv v celém Řecku.
→ demokracie x oligarchii
- V Athénách došlo ke střetu, vyplynuli z toho nepříznivé podmínky pro Athény= ultimátum, to však odmítly a proto došlo ke sporům- PELOPONÉSKÁ VÁLKA
- Periklas byl archontem= strategos, jeho milenkou byla Hétera ale později si ji vzal za manželku protože byla velmi vzdělaná dokonce si od ní nechával radit
- Zavedl sociální podporu a podporoval také válečné sirotky a to hodně vyčerpávalo athénskou pokladnu proto zavedl vysoké daně v přístavu
- Stavěl významné stavby, školy, akropole
- Zemřel kvůli rozšířené epidemii v Athénách
PRŮBĚH PELOPONÉSKÉ VÁLKY:
- Záminka pro začátek války byl spor s Korintem a Megarou, periklas byl zbaven fce. Stratéga, r.421 Nikias sjednal Nikiův mír= dočasné přerušení války, podporovali ho hlavně bohatí statkáři tím skončila první etapa války
- V čele radikálů Athén byl Alkibiades ale proto že se proti němu postavili vlastní spojenci tak přeběhl na stranu Sparty
- Rozhodující bitva byla r.405 př.n.l. u Aigospotamoi, sparta vyhrála a Athény poraženy byli jim stanoveny velmi špatné mírové podmínky (museli strhnout hradby, rozpustit vojsko, rozpustit athénský spolek a přijmout nadvládu Sparty)
- Tímto končí peloponéská.válka i řecko perské války
Spartská hegemonie (404 – 394 , resp. 374 př.n.l.)
- Sparta chtěla rozpuštění Námořního spolku, vydání lodí a zboření hradeb
- Sparťané do všech oblastí dosadili své zástupce
- Peloponéský spolek se ale rozpadal sílila protispartská nálada
- v Athénách vláda 30 tyranů
- Sparťané + Peršané – dohoda z obav z Athén
- 395 př.n.l. Korintská válka (Sparta X Athény) Athény vítězí
- 386 př.n.l. královský mír
- byl obnoven Námořní spolek
- nad řeckými záležitostmi spolurozhodovala Sparta a v čele Námořního spolu Athény
Thébská hegemonie ( 371 – 362 př.n.l.)
- 379 př.n.l. svrhli v Thébách Spartou podporovanou oligarchii vzestup moci Théb
- vznik : boiótská liga Sparťané požadují rozpuštění spolku Théby argumentují ať rozpustí jejich Peloponéský
- došlo ke střetu v bitvě u Leukter (371 př.n.l.) porážka Sparty
- další (362 př.n.l.) bitva u Mantineie Sparťaně + Athény X Thébám nerozhodně uzavřen mít
KULTURA KLASICKÉ DOBY –
rozkvět vzdělanosti → podíl svobodných občanů na ní – potřeba zastávat úřady
Centrum kultury – Atény!
a, systém výchovy a vzdělání
- výuka od 7 let (Dějepis v kostce, str. 45)
- ideál výchovy – kalokagathia = všestranný rozvoj člověka a občana
- pozorování přírodních jevů – víra v poznávací schopnosti člověka
- (filein = milovat, sofia = moudrost)
- řešení otázek podstaty světa = přírodní filozofie
- Empedoklés – veškeré látky vznikly slučováním a rozlučováním 4 hmotných prvků (země, oheň, vzduch, voda)
- Anaxagorás – drobné částečky, dělitelné donekonečna, do pohybu je uvádí rozum =antický atomismus
- Démokritos – látky jsou složeny z nedělitelných částic – atomos = nedělitelný. Liší se velikostí, tvarem, pohybují se v prázdném prostoru
- sofisté – učitelé moudrosti – výuka řečnictví, logiky, gramatiky, psychologie, umění, otázky podstaty lidského poznání → zpochybňují je, poznání je jen relativní, ne absolutní. Hl. téma = člověk a společnost – každý má svou pravdu a může jednat bez ohledu na společenské normy = subjektivismus
- Sokrates z Atén – pravda je založena na vědění – vymezení jasných pojmů – přesnost definice – sokratovská metoda = systematické kladení otázek – v popředí otázka mravnosti, vědět, co je správné a mravní, vědění vede ke cti, nutnost poznání sebe sama (člověk si musí uvědomit nedostatečnost vlastního poznání – „vím, že nic nevím“)
- Platón – Sokratův žák, představitel idealistické filozofie, založil tzv. Akadémii, učení o ideálech, svět vnímatelný smysly, je jen nedokonalý svět idejí. Poznání je rozpomínáním se na svět idejí. Spisy – Ústava, Zákony → politické názory na uspořádání společnosti lidí.
- kynikové – štěstí je v prostém, nenáročném způsobu života bez zbytečných potřeb (pohrdali náboženstvím a zákony = cynik)
- Aristotelés – žák Platónův, vychovatel Alexandra Makedonského. Kritizoval „učení o ideálech“, důraz na smyslové poznání skutečnosti, uznával tělo i duši (hmota a tvar). Byl polyhistor – systematická pozornost studiu přírodních a společenských věd → utřídění poznatků, položil základy logiky (nástroj správného myšlení), estetiky, etiky. Spis Politika = soubor ústav řeckých států.
Hérodotos z Halikarnasu – otec historie, spis Dějiny – výklad o řec.-per. válkách, údaje o raných řec. dějinách
Thukydides – dějiny pelop.války (aktivní účastník), racionální výklad, chronologie až do r. 411 př.n.l.
Xenofón – o řec. dějinách 411/362 př. n. l. psal hodně o Sokratově životě
e, rétorika
- potřeba v politické, obchodní, soudní činnosti, záležitost všeobecného vzdělání
- Demosthenés – výzva k boji x makedon. králi, odsouzení činů Filipa II.,vtipné, útočné a polemické řeči x Filipovi = filipiky (oddanost k vlasti, láska ke svobodě)
- Hippokratés – odmítal nadpřirozené jevy, zdůraznil důkladné pozorování pacienta, vliv prostředí na člověka
- Hippokratova přísaha – léčit nemocné podle nejlepšího vědomí a svědomí
- Učení o temperamentech – dělení – sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik
- Uznávali boha Ausklépia = bůh lékařství, používali bylinky, pouštění žilou, zaklínání, modlili se k bohům, u Asklépiových chrámu vznikali první lékařské školy, nejvýznam. Lékař byl Hyppokratés
g, literatura
- rozvoj dramatu – řec. jednání, činnost
- 2 typy divad. her – tragédie (tragos = kozel) – do kozlí kůže se odívali satyři, průvodci boha Dionýsa – tragický konec
- Aischylos – zavedl 2 herce → dialog (zachov. 7 z 80)
- Sofokles – vyj. ideály demokracie za Perikla (7 ze 30, Antigona)
- Euripides – filozofické úvahy v dramatu, kritika demokracie i náboženství (18 z 60, Médeia)
- komedie – veselohra, žertovná forma kritiky společ. jevů nebo špatných lidských vlastností
- Aristofanés – 11 her, aktuální problémy života, kritika politiků
- divadelní představení = součást nábož. slavností, soutěže autorů dramat
- divadlo = polokruhové hlediště na návrší ve volné přírodě (střed – kruhový prostor = orchéstra), až 20 000 diváků, akustika. Nejzachovalejší = Epidauros na Pelo. P.
- masky herců – stáří, povaha
- ženy nehrály ani neměly do divadla přístup
- herci měli vysoké podrážky, aby byli vidět
- umělecké památky dokonalé krásy, soulad celku a částí = harmonie
- sochařství – proporce lidského těla, krása, zdraví, klid, tělesná zdatnost, duševní rovnováha = vzor lidského života
- sošky mladých žen= koré a mužů= kuros
- Myrón – Diskobolos
- Polykleitos- Doryfor= muž nesoucí kopí
- Feidiás – sochy pro výzdobu chrámů, Parthenon na Akropoli, socha Atény – 15 m, Zeus v Olympii (kostka!)
- Praxiteles – hliněné terakotové sošky, bronzové sochy
- malířství – výzdoba keramických nádob, nástěnné malby na Knosu, zůstali také fresky, řecká pevninská keramika= geometrická, nejvíce se malovali tréninky atletů a bohové
- architektura – chrámové stavby (obnova atén. Akropole znič. v řec.-per.v., Parthenon (zasvěc. Aténě)
- veřejné stavby – divadla, sport. stadiony, knihovny, kasárna
- hrobka – Mauzoleum v Halikarnasu
Řekové a Makedoňané – období Helénismu
- od po. 4.stol př.n.l. sílí stát Makedoňanu
- ambiciózní Makedoňané sjednotili Řecko Filip II.- zformoval falangy = jednotky s dlouhými kopími, které byly téměř neporazitelné chtěl dobít Persii
- když Filip II. v bitvě u Chaironeie vyhrál nad Řeky, nechal jim svobody, státní zřízení a kulturu
- zakázal řešení sporů vojenskou cestou
- i přesto nepokoje v Řecko Filip II. zavražděn zmatek povstání za svobodu zmařeno novým králem Alexandrem Makedonským
- učil jej Aristoteles
- vstup do Malé Asie bitva u Gráníku r. 334 př.n.l. vítězství získává Malou Asii
- 333 př.n.l. bitva u Issu střet s vojsky Dareia III. vítězí Alexandr zajal jeho manželku a dcery
- 332 př.n.l. dobyl Týros a Gazu a r. 331 př.n.l. Egypt tam založil Alexandrii
- r. 331 př.n.l. bitva u Gaugamél definitivně porazil Dareiova vojska obsazení Babylonu
- pro upevnění říše : sňatky vojáků s dcerami hodnostářů na dobytém území. Sám se oženil s dcerou Dareia III.
- podmaněné národy nechával bez velkých změn státní správu, místní úřady i práva
- ctil náboženské tradice národů
- po dobytí Persie Indie neuspěl
- r. 323 př.n.l. Alexandr umírá jako vládce téměř celého známého světa
- zmatky okolo nástupnictví
- moc nad říší přebírají Alexandrovy vojevůdci – diadochové
- získal ji Seleukos I. Níkátor a založil dynastii Seleukovců. Největší území, ale kvůli různorodosti nestabilní.
Malá Asie
- odtržením města Pergamon od Seleukovské říše vznik Pergamského království zakladatel : Filetarios a později vládne jeho syn Eumenés, který je zakladatel dynastie Attalovců
- Ptolemaios I dynastie Ptolemaiovců
Makedonie a Řecko
- spravoval je Antipatros po jeho smrti Antigonos, který chtěl říše spojit ostatní diadochové proti (bitva u Ipsu 301 př.n.l. – jeho porážka a smrt)
- území pod správou Kassandra a později pod správou dynastie Antigonovců boje ale pokračovaly
- 148 př.n.l. bitva u Pydny k Římu připojena Makedonie
- 147-146 př.n.l. achajská válka Řekové poraženi Římané dobili Korinth a zřídili nsi zde své provincie
338 př.n.l. – bitva u Chaironeie vítězství Filipa II. Makedonského
337 př.n.l. – vznik korintského splku
336-323 př.n.l. – vláda Alexandra Velikého
331 př.n.l. – bitva u Gaugamel ovládnutí Persie Alexandrem
168 př.n.l. – bitva u Pydny Makedonie pod nadvládou Říma
146 př.n.l. – vyvrácení Korintu