Starověký Egypt
Přírodní podmínky:
- na severu Středozemní moře
- na východě Rudé moře
- řeka Nil (Napojen na srážkový systém Etiopské vysočiny, díky záplavám úroda úcta k Nilu )
- pouště až 3000 př.n.l.
- na západě Libyjská poušť
- oázy – Fajjúm, Síva
- půda
- červenozem (dešret – pouštní
- černozem (kemet – kolem Nilu, v jeho deltě a v oázách)
Náboženství:
- ovládá každodenní život Egypťana
- až 2 500 bohů
- vzájemný vztah mezi bohem a člověkem obě strany z toho mají užitek
- pro posmrtný život je potřeba zachovat tělesnou schránku
- posmrtný
- svět – nebeský (zemřelý pojede v nebeské bárce s bohem slunce Re)
- podsvětí (zemřelý bude s bohem Osirevem/Osirisem)
Vývoj pohřbívání:
- pouze do písku (nevýhodné kvůli odvátí hrobu a divokým šelmám)
- do písku, překrytí hrobu kamennou deskou (mastaba)
- z mastaby se stala pohřební komora
- pyramidy
- stupňovité (několik mastab na sobě)
- nejstarší Džoserova/Imhotepova v Sakkáře (27. stol.př.n.l.),
- výška 60 m, půdorys 125/109 m, obehnána zdí
- jehlancové (nejsou stupňovité, a vždy jsou součástí pyramidového komplexu)
- malé pyramidy pro manželky a potomky panovníků
- přístaviště/Údolní chrám – balzamování/mumifikace
- rampa – pro přenos těla do Zádušního chrámu
- Zádušní chrám – různé obřady např.: Otevírání úst (aby mohli v posmrtném životě jíst, mluvit, milovat a dýchat;-))
- pyramida/hrobka – vchod ze severu (různé cesty – mnoho hluchých a s nástrahami – proti zlodějům)
- pohřební komora
- většinou pod úrovní pyramidy
- byl v ní sarkofág (kamenná rakev v podobě panovníka)
- v kamenné rakvi byla další dřevěná, barevně zdobená
- uvnitř už konečně nabalzamovaný/mumifikovaný panovník
- další komory
- pro uložení pokladů a denních potřeb panovníka
- pro kanopy, nádoby na vnitřnosti
- součást Káhiry
- pohřebyště ze.dynastie
- 3 velké pyramidy (Chufu/Cheops, Rachef/Šefrén, Menkauré/Mykerinós)
- areál chráněn Sfingou (tělo lvice, lidská hlava, obličej Rachefa … asi)
- Chufuova/Cheopsova pyramida
- původní výška 146 m, dnes jen 137 m
- 2,5 milionu kamenů (1 kámen 2,5 t)
- čtvercový půdorys (1str. 230 m)
- stavba 20 let, 30 000 lidí, 5 000 kvalifikovaných
- dochovaný div světa
- komora s lodí – posmrtná bárka (duše se měla
- rozplynout a bárka ji měla odvézt do 4 světových
- stran předpoklad nálezu dalších 3 lodí)
- loď, která měla tělo odvézt do
- Údolního chrámu, otázka je, jak se dostala do podzemí pyramidy
- Rachefova/Šefrénova
- pticky nejvyšší pyramida,
- dochován zbytek obložení (vyhlazeného)
- Menkaureho/Mykerinova
- nejmenší cca 60 m
Skalní hrobky:
- vytesaný honosný vchod
- stejně jako vy pyramidách labyrint chodeb + nástrahy
- jediný vytesaný monolit ve skále
Údolí králů:
- Thutmos III.
- syn královny Hatšepsovet nechtěla ho pustit na trůn ničil, co vybudovala
- v hrobce je dochována barevná výzdoba
- Tutanchamon
- (Tutanchaton – náboženská reforma za Amenhotepa IV/Achnatona zavrhl boha Amona, kvůli moci jeho kněžstva a začal uctívat boha Atona, jeho následovník Tutanchaton, obnovil boha Amona a změnil si jméno na Tutanchamon)
- jediná nevykradená hrobka!
- 1922 archeolog Carter + sponzor Carnavon
- mnoho věcí bylo zničeno špatným zacházením a nepřirozenými podmínkami
- Tutanchamonova kletba (série záhadných úmrtí lidí, kteří byli u
- otevření hrobu, nebo do něj někdy vstoupili – Carnavon, jeho
- partner J.H.Breasted a několik dalších archeologů, dodnes se neví,
- zda za to mohli nějaké plísně a viry uvnitř hrobky, či skutečná kletba bohů)
- v Údolním chrámu
- 71 dní (možná 41)
-
nejbohatší
- vyjmutí mozku kovovým háčkem (nosem, očnicemi, dírou v týle…)
- na levém boku díra do těla vyjmutí ostatních vnitřností
- srdce zůstalo v těle (větší význam)
- vysušení těla za pomoci natronu (přírodní materiál)
- omytí těla palmovým vínem
- do těla vloženy vonné látky a balíčky s natronem
- tělo zašito na ráně vosková destička
- tělo otřeno palmovým olejem, ovinuto obinadly a dále zdobeno (amulety pohřební maskou…)
- levnější
- vyjmutí pouze mozku
- řitním otvorem vstřikován cedrový olej
- tělo ,,zašpuntováno“ vnitřnosti se rozpustily odstraněny z těla ven (vytekly)
- nejlevnější
- všechny vnitřnosti ponechány v těle
- pouze povrchová úprava
- Mýtus o Heliopolském devateru (mýtus o stvoření)
a) 2x si plivnul a vznikli dva bohové, Šov a Tefnuta
b) Šov a Tefnuta vznikli dvojím výstřikem semene
Šov a Tefnuta měli děti Geb a Nút, ti pak spolu měli Usireva, Esetu, Nebthefa a Sutecha
- O Usirevovi a Esetě (původně sourozenci vystupují jako manželé)
- O putování boha Re
→ podle přírodních živlů
→ lidský x zvířecí vzhled
→ místní x univerzální x státní
- Re, Aton, Amon (Weset/Théby) – sluneční bohové
- Usirev/Osiris – kladné podsvětí
- Eseta/Ísis – bohyně lásky
- Sutech/Set – negativní podsvětí
- Hathor – bohyně žen
- Hor – bůh slunce (podoba sokola)
- Thovt – bůh psaní, počítání a řemesel (ibis)
- Ptah – bůh stvořitel, ochránce řemeslníků (mumie se zkříženými žezly)
- Sobek – bůh oázy Fajjúm (krokodýl)
- Chnum – blh plodnosti země (beran)
- Anubis – bůh pohřebišť a mumifikace (šakal)
- Tveret – bohyně těhotných žen (hrochyně;-))
- Šov – ovzduší
po sjednocení byli bohové tak důležití a uctívaní, jako lokalita/okrsek, odkud pocházeli
- mrtvý musí projít posmrtným soudem
- byl přiveden do síně Obou pravd, uprostřed stály váhy
- dohlíželo mnoho bohů + soudní tribunál (42 bohů = mraky +29;-)) vážení srdce
- srdce na jednu misku, pštrosí pero bohyně Maat na druhou
- asistovali bohové Šaj a Thovt
- vedle nich je ,,Velká požíračka“ obluda s hlavou krokodýla, přední část těla je lví a zadní část těla je hrocha
- když je srdce těžší než pštrosí pero, sežere ho požíračka
- když je srdce lehčí, člověk vstupuje do kladného podsvětí
- Abú Simbel – patří Ramessovi II. a Nefertari
- monumentální stavba vytesaná do skály
- měl být zaplaven Násirovým jezerem proto přenesen o 60m výše (rozřezáním a
- sestavením dohromady)
- Der-er-Bahrý – královna Hatšepsut
- tří-stupňový chrám vytesaný do sklály
- zachovaná obrazová výzdoba zrození panovníka (symbolické) královna Hatšepsut
- drží na jedné straně Esetu a na druhé Usireva
- královna Puntin (,,kamarádka“ Hatšepsovet) trpí chorobou, kdy se ve svalech drží více vody je silnější
- souchrámí v Karnaku – Amon + další bohové
- v Thébách nejvýznamnější je sloupová síň Amenhotepa III.(velké hlavice zdobené zoologickou a botanickou zahradou příjezdovou cestu lemují sochy sfing Kapší
- souchrámí Luxorské
- chrám Komombo – zavěcen bohu Sabekovi a nejstarší vyobrazení mumifikace a chirurgických nástrojů na světě
- chrám Edfů (nejzachovanější) – zasvěcen bohu Hárovi
- chrám Pnilay – přenesen kvůli Asuánské přehradě
- Hemnonovy kolosy
1. písmo
- piktografické
- hieroglyfycké
- vytesáno do kamene
- královské písmo
- náboženské účely (chrámy, hrobky, stély)
- hieratické
- na papyru
- hospodářské zápisy, literární díla, náboženské texty
- démotické – směs původních dvou, lidové písmo
- koptské – písmo křesťanů
- kámen a dláto
- papyrus
- stonky rákosu, v okolí delty Nilu
- stonky se nařezaly na plátky překládaly se přes sebe vodorovně a
- kolmo zatížily se kameny a vylisovaly nakonec se vysušily mohlo se psát
- papyrus je svitek
- různé délky a šířky (nejdelší až 40m, široké asi 20cm)
- kůže…kůra
- pisátko – sítina (do tvaru štětce)
- vždy přírodní barvy
- písař píše ve stoje, levá ruka podložka pro papyrus v tureckém sedu, suknice slouží jako podložka pro papyrus
- palimpset – přepsaný papyrus (vícekrát použitý)
- ostraka – keramické střepy, na kratší uchování
- většina děl má náboženský charakter (hymny, zaříkadla, mýty…)
- světská literatura – životopisy, historické události, lékařská pojednání, sbírky matematických a geometrických příkladů (plyne z nich, že Egypťané používali desetinný seystém), ,,knihy moudrých rad do života“ (ponaučení a rady otce synovi a o veřejné činnosti, o manželství, výchově dětí a etické zásady), v radách faraonů se odráží dobová politická situace, povídky, novely (Egypťan Sinuhet), pohádky,básně, milostné písně…
- z obydlí Egypťanů se mnoho nedochovalo
- příbytky byly ze sušených cihel
- dochovány zbytky městeček dělníků stavících pyramidy
- malé domky nalepené na sebe, obytná místnost, kuchyně a ložnice
- Achnatonův palác v el-Marně zase vypovídá o vznešenosti ( slavnostní sály, královské pokoje, chodby, prostranství…)
- monumentální sochy, krásné sochařské portréty…
- malby a reliéfy na stěnách hrobek a chrámů
- hlava z profilu, oko a tělo zepředu, nohy opět z profilu
- dobře vystižená skutečnost
- vypovídají o životě Egypťanů
- obilí, ječmen, špalda, boby, hrách, čočka, zelenina
- skot, vepři, ovce, kozy, husy, kachny
- lov ryb, ptáků a zvířat
- zemědělství je závislé na nilských záplavách, které přicházely pravidelně v červenci
- díky sledování přírodních podmínek vznikl kalendář
- 1 rok, 12 měsíců, 30 dní + 5 dní zasvěcených bohům
- první mince v Pozdní době žold řeckým vojákům
- do té doby směnný obchod (jeden výrobek za jiný)
- dálkový obchod v rukou krále
- Horní/Dolní Egypt
- predynastické období – cca 2000 let neolitického a chalkolitického vývoje Egypta
- Horní Egypt – sídla městského charakteru
- na přelomu 4. a 3. tisíciletí Horní Egypt ovládl Dolní a vytvořil jediný stát
- dějiny se dělí podle vládnoucích dynastií (těch bylo 31 a byly rozděleny do 3 úseků – Stará říše, střední říše a Nová říše)
- raně dynastické období
- válečná tažení do Núbie, Libye a na Sinajský poloostrov
- rozkvět Egypta
- panovník má absolutní moc, stavba pyramid
- hospodářská krize a povstání chudých Egypťanů
- chudina vyhrála, vzala majetek mocným chaos + hladomor
- 11. dynastie se usadila v Thébách/Vésetu a opět upevnila v zemi moc
- od 3. tisíciletí do 18 stol. př.n.l.
- obnova hospodářské prosperity
- dálkový obchod obohacení státní pokladny
- panovníci dobří válečníci (Senvosret III.) a diplomati
- vnitřní rozpory oslabení královské moc
- pronikání kočovníků semitského původu (Hyksósové)
- zmocnili se vlády
- přinesli novinku koně a lehké válečné vozy
- odpor proti Hyksósům vzešel z Théb
- vyhnal je až Ahmos (1551 Nová říše)
- územní rozmach a kulturní rozkvět
- velký politický vliv má kněžstvo
- opora králů – úředníci a vojsko
- největší územní rozmach za Thutmose III. a Amenhotepa II.
- kněží a faraóni bohatli z poplatků ,,okupovaných“ zemí
- kněží se prosazují na úkor králů náboženská reforma Amenhotepa IV.
- el-Marně nalezena diplomatická korespondence mezi vládci Egypta, Babylónie, říše Mittani a chetitské říše o politice v cizině, politických sňatcích…
- za Achnatona došlo k oslabení postavení v Sýrii a Palestině
- Ramess II. dosáhl znovu vojenských úspěchů, ale nikdy neporazil chetitskou říši uzavřel mír
- Ramessovi III. se podařilo odrazit útoky mořských národů
- slabá vláda jeho nástupců královskou moc zastínili Amonovi kněží v Thébách
- 11. stol.př.n.l. začíná poslední fáze vývoje
- Egypt nemá jednotnou vládu
- dynastie lybijského a núbijského původu
- v 7, stol. vládu převzali Asyřané až králové 26. dynasie (sajské) jejich nadvládu setřásli
- 150 let trvající vláda této dynastie opět přinesla rozkvět země
- vládu dynastie ukončil r. 525 př.n.l. perský král Kambýsés a r. 332 Alexandr Makedonský, po jeho smrti tam vládli Ptolemaiovci