Nejstarší osídlení, první státní útvary a vývoj českého státu do 13.st.
-
nejstarší stopy osídlení (paleolit, neolit, doba bronzová, železná)
- římská doba, Germáni, Hunové, příchod Slovanů
- Sámova říše
- velkomoravská říše – časové a místní vymezení, přehled vývoje a příčiny zániku, cyrilometodějské mise
- počátky českého státu, první Přemyslovci, svatováclavská tradice
- český stát za Boleslava I. a II., krize na počátku 11. století a směr dalšího vývoje
Doba kamenná – můžeme charakterizovat podle keramiky
Paleolit (2,5mil.-8tis.př.n.l.) – starší doba kamenná
- základní industrií je kámen
- přisvjoovací hospodářství – sběr,lov
- matriarchát (sošky Venuše v Dolních Věstonicích)
- jeskynní malby
- střídání dob meziledových a ledových
- Kůlna, Předmostí u Přerova
Neolit
- mladší doba kamenná
- lineární keramika, vypíchaná keramika, malovaná keramika
- DĚLBA PRÁCE – chovatelé apěstitelé
- NEOLITICKÁ REVOLUCE – vzniká zemědělství
- rondely = velké, nejčastěji kruhové monumentální stavby ( Bylany u Kutné Hory, Miskovice aj.)
- patriarchát
(2000– 700 př. n. l. ve střední Evropě )
- bronz= slitina mědi a cínu → vylepšená bojová technika
- můžeme charakterizovat podle pohřbívání
- řemesla – horníci, hutníci, ale i obchodníci – dálkový obchod
- bohaté hroby (mohylová kultura ) – pohřbívání p od umele navršené kopce mohyly
- Rozdělení společnosti → 2. DĚLBA PRÁCE (oddělení řemesel od pastevectví)
- vzniká polyteismus
- únětická kultura – látky, keramika, šperky ( Německo – Slovensko)
- kultura popelnicových polí – uložení popela do nádob z keramiky
Starší (HALŠTAT) – (800 – 450 př. n. l.)
- v souvislosti s nálezem železa se setkávají lidé tady se středomořskými oblastmi
- vojenské náčelnictví
- mohylová kultura
- komorové hrobky
- Mladší doba železná (LATÉN) – (450 – 50 př. n. l.)
- BÓJOVÉ (-> Bohemia), VOLKOVÉ
- KELTOVÉ→ osídlili stř. Ev. Až na západ, usídlili se- v Oppidech = výrobní a obchodní střediska s řemeslníky, obchodníky, kováři, druidy, náčelníkem
- oppiada v Monchingu v Německu, u nás v Závisti u Zbrasalvi
ŘÍMSKÁ DOBA
50 př.n.l. – 380n.l (4.stoletim začíná stěhováni národů)
-markomanské války
-příchod germánů kvůli expanzi Říma a nedostatku potravin
→ na území Moravy přišli MARKOMANÉ v čele s Marobudem a na území Čech KVÁDOVÉ
→ MARKOMANSKÉ VÁLKY 166-180n.l.– došlko ke zničení keltských oppid a germáni pronikli až do severní Itálie, kde je zastavil Marcus Aurelius a Římané začali budovat na obranu Limes romanus
-germáni pro toto území znamenalo zbrždění vývoje, protože byli zaostalí, spíše lovci.
– Markomany vedl Martobud → dostali se tak daleko, protože dlouho pobýval v římském zajetí → naučil se jejich taktice
-stěhování národů (4.-6.stol.n.l.)
-do Evropy vtrhli Hunové (v čele Attila), tzn. Posun Germánů, Keltů, Slovanů
-451 n.l. byli poraženi u Katalanských polí
GERMÁNI
- Posun Germánů způsobila nepříznivé podmínky, nedostatek potravin (přelidnění)
- Germáni pronikli do severní Itálie (byli poraženi Markem Aureliem) důsledek Limes romanus
- Germáni nebyli tak vyspěli jako keltové (málo rozvinuté zemědělství), zpracovávali kovy, ale nerazili své vlastní mince
- 4.stol.n.l způsobují velké stěhování národů (příchod Avarů a Maďarů)
- Kočovný kmen
- Původ Asie
- Nej. Vládce – Atilla
- Za jeho vlády jejich říše zahrnovala území od Volhy až k římským hranicím na Rýnu. Po jeho smrti se však říše rozpadla a její území obsadily germánské kmeny, které předtím byly v hunském područí.
PŘÍCHOD SLOVANŮ
Slovanské obyvatelstvo se na naše území dostalo v rámci stěhování národů: ve 4. stol.n.l
-Slovanské kmeny se objevily poprvé ve zmínkách antických autorů už na počátku našeho letopočtu (jako Venedi a Antové). Jejich pravlast ležela přibližně na území mezi řekami Vislou a Dněprem. Od 5. století se Slované začínají stěhovat za půdou a v důsledku tlaku Hunů do střední a jihovýchodní Evropy, odkud odešli Germáni. Proto dnes máme 3 větve Slovanů:
- východní (Rusové, Bělorusové, Ukrajinci)
- jižní (Bulhaři, Slovinci, Srbové, Chorvati, Makedonci)
- západní (Češi, Slováci, Poláci, Lužičtí Srbové)
– V 6. století vpadli do střední Evropy asijští bojovníci Avaři a podmanili si Slovany. Centrem jejich nepevné říše byla uherská nížina. Nutili Slovany bojovat v avarském vojsku a slovanské ženy Avaři v zimě zneužívali.
SÁMOVA ŘÍŠE
V rámci stěhování národů v 6.-7.stol.n.l. se posunuly slovanské kmeny žijící za Karpatami. Východní Slované odešli směrem do Ruska, jižní na Balkán(Řecko) a západní obsadili území od Baltu až po Alpy (nahradili germánské obyvatelsto). Na území dnešního státu se tak dostali Slované. Nebylo jich moc, žili v malých vesnicích nebo v několika opevněných hradištích. Základem obživy bylo zemědělství a věřili v přírodní bohy.
V 7. Stol. Př.n.l. na ně naléhali Avaři (kočovníci turkotatarského původu), kteří si vytvářeli říši u Dunaje. Slovanům se už nelíbila poroba, zejména násilné svazky Avarů se slovanskými ženami. Potřebovali se spojit, aby byli schopni je porazit. V jejich čele byl franský kupec Sámo (měl strašně moc manželek) 623.-658. n.l. A tak se říše nazývala „Sámův kmenový svaz“. Kromě Avarů zde hrozilo další nebezpečí ze strany Franků. V roce 631.n.l. Sámovo vojsko porazilo franky (v čele s králem Dagobertem) v bitvě u Vogastisburgu. Víme o tom z kroniky franského mnicha Fredegara. Po Sámově smrti se kmenový svaz rozpadl a během následujícího století nemáme o Slovanech žádné zprávy.
- princip vojenské demokracie
- pohané
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE
- (užívá se také označení Velká Morava, stát Mojmírovců)
- V.M. vzniká postupným vývojem
- Umístění: Jižní Morava a později připojeny části Čech, Slezsko, Slovensko
- vznikla po zániku avarského kaganátu
- je prvním útvarem na našem území, který je možné označit jako ranou formu státu
- 833 – 906/907
Po Mojmírovi vládl RASTISLAV I. (846n.l.), který se snažil ze závislosti na francké říši vymanit = porušil slib poslušnosti.-> Útoky Ludvíka Němce na VM. Francká říše(přesněji východo francká) zasahovala pomocí misionářů do politických záležitostí Velké Moravy. Šířili zde křesťanství (christianizace). Rastislav chtěl jejich vliv zmenšit a tak požádal papeže, aby na Velkou Moravu poslal jiné, nepolitické, misionáře, ale nebylo mu vyhověno. Uspěl až u byzantského panovníka, Michala III., který tady poslal roku 863n.l. Konstantina (Cyrila) a Metoděje.
Šířili zde křesťanství
Vytvořili hlaholici, (první slovanské písmo ) a staroslověnštinu ( jazyk, do kterého překládali Bibli (přinesli – církevní zákonik „Zákon sundyj ludem“, „Proglas“, „Kyjevské zlomky“- jak probíhají liturgie).Přelžená bible byla pro prosté lidi snadněji čitelná než latina a tak se křesťanství šířilo rychleji. Přijal ji i papež!) -> Metoděj byl jmenován arcibiskupem panonským.
Největší rozloha (+ Slovensko, část Polska, Maďarska, Rakouska)
Roku 870n.l. byl zajat franky, kteří vojensky obsadili Velkou Moravu. -> Svatopluk se domluvil s moravskými předáky, kteří si nepřáli cizí nadvládu. Porazil je a vytlačil za hranici říše.
V r.874 byl ve Forchheimu dojednán mír – Svatopluk (stejně jako Čechové) se zavázal platit Frankům tribut (váleč. daň) a složil slib věrnosti. V těchto letech přijal na Svatoplukově dvoře z Metodějových rukou křest č. kníže Bořivoj. Po Bořivojově smrti r.888 n. 889 převzal Svatopluk vládu nad Čechami. Na sklonku 9.stol se objevila nová hrozba: kočovné maďar. kmeny, které hledaly prostor k usídlení v dolním Podunají. V r.893 porazily Bulhary a vytlačily je za Dunaj.
Za dva roky (tj.895) Svatopluk zemřel. Jeho smrt byla zkouškou pro stabilitu státu – v Čechách se opět dostala k moci česká knížata = Mojmír II.
Vláda MOJMÍRA II. – rozpad říše -> 10 stol.n.l. nájezd Maďarských kočovných kmenů, záplavy,
Spory s franky
Nájezd Maďarů (906 n.l.) -> zánik
Písemné prameny: literárně-náboženské texty, Proglas, legendy Život Konstantinův a Život Metodějův
Po roce 860 vyslal Rastislav poselstvo k papeži Mikuláši I. a požádal jej o „učitele“, který měl zajistit prohloubení křesťanské víry na Velké Moravě, a také zajistit vzdělání dostatečného množství domácích kněží. Papež ale odmítnul , protože potřeboval spojenectví Ludvíka Němce a tento čin by jej mohl „naštvat“.
Po tomto neúspěchu Rastislav vyslal poselstvo do Byzance, kde mu bylo vyhověno Michalem III. -> Konstantin a Metoděj
V r.867 byli povoláni papežem do Říma (kázali v nepovoleném jazyce, kromě toho se papež zajímal o VM, kterou chtěl získat pod vl. duchovní pravomoc)
Konstantin obhájil své a bratrovo počínání, sloužili v Římě i mše ve staroslověnštině
Konstantin se roznemohl, vstoupil v Římě do řeckého kláštera a přijal řeholní jméno Cyril. Pak zemřel.
V christianizaci pak pokračoval sám Mětoděj (zemřel r. 889, ale 888 pokřtil Bořivoje)
byl r.869 vysvěcen na prvního arcibiskupa moravské diecéze
byl zajat během sporů mezi Svatoplukem a franky, ale na žádost papeže byl propuštěn
Za vlády Svatopluka byl metoděj obviněn z kacířství a po jeho smrti byli jeho učenci vyhoštěni, protože Svatopluk se přikláněl k bohoslužbám v latině a navíc se choval neřestně.
POČÁTKY ČESKÉHO STÁTU, PRVNÍ PŘEMYSLOVCI, SVATOVÁCLAVSKÁ TRADICE
-vznik 10.stol.n.l.
-umístění – střední a západní čechy
První doložený kníže BOŘIVOJ , který se se svou ženou Ludmilou nechal pokřtít sv. Metodějem a tak uznal svrchovanost Velké Moravy.
- šíření křesťanství
- Vládl na Levém Hradci, kde nechal vybudovat první kostel
- založil Pražský hrad
- byl vyhnán a znovu dosazen
- vládl se souhlasem panovníků Velké Moravy
- (na východě konkurenční rod Slavníkovců se sídlem v Libicích)
VRATISLAV I. – Vratislavova manžela, Drahomíra, nechala zavraždit Ludmilu
- významně podporoval rozvoj hospodářství a kultury
- vychováván Ludmilou
- platil tribut Jindřichu ptáčníkovi (Sasko) – 929 n.l. (poplatek za mír)
- byl hodně věřící
- byl zavražděn 936 nb 929n.l. svým bratrem Boleslavem Ukrutným (spor kvůli tributu)
- založil kostel sv. Víta
začal razit stříbrné denáry ( stát prosperoval)
přestal platit tribut -> války s Otou I.(Sasko) -> mír a v roce 955n.l. mu pomáhál v bitvě proti Maďarům na řece Lechu
- založení biskupství – 973 n.l. (biskup Dětmar – Sas)
- 982 n.l. byl biskupem Vojtěch Slavníkovec (konflikty mezi knížetem a biskupem) spolu založili mužský klášter v Břevnově a ženský klášter sv. Jiří na Pražském hradě
- 995 n.l. dal vyvraždit Slavníkovce (ale stabilitu mu to stejně nepřineslo)
- upevnil knížecí moc
- sjednotil stát
- první český kníže
- neschopný
- chtěl se zbavit Oldřicha i Jaromíra , nakonec byl vyhnán a tak je taky období mezivládí (integrace) a toho využil polský BOLESLAV I. CHRABRÝ
- oslepen a vykastrován
- dosazen Otony roku 1003n.l. , následně byl vykastrován
- 1012n.l. jeho bratr Oldřich ho dal uvěznit a vládl on
- 1033n.l. byl znovu povolán do fce císařem Konrádem , ale opět uvězněn Oldřichem. Ten se po jeho smrti stal vládcem, ale pak se fce vzdal a vládl Břetislav.
- dlouho pobýval ve vyhnanství
- byl silný a krutý
- =Oldřich a Božena => syn Břetislav, pro kterého chystal trůn.
- -1034n.l. umírá
- překonal krizi
- 1039n.l. odjel do Hnězdna a tak vyzvedl ostatky Vojtěcha a vyslovil HNĚZDENSKÁ (Břetislavova) DEKRETA = první křesťanský zákoník. (církevní a rodinné pr.,hospodářské zákony)
- chtěl zřídit arcibiskupství, ale to se mu nepodařilo
- zřídil seniorát (nástupnictví nejstaršího žijícího přemyslovce) a další synové vládli na Moravě.
- „český Achiles“ → byl dobrý vojevůdce(dobyl Polsko, ae věděl,že tak velké území neovládne)
- přenesl knížecí sídlo na Vyšehrad
- 1053n.l. – založení biskupství v Olomouci
- od počátku boje o investituru (=spor mezi císařskou a papežskou mocí, co znamená víc)se stavěl na stranu Jindřicha IV. A 1085n.l. získal královský titul z pomoc v bojích proti papeži Jindřichu IV.
- nemusel platit tribut
- písemné prameny: Vyšehradský kodex, opisy v Sázavském klášteře
-vedl odboj proti svému otci (Vratislav II.)
-byl zavražděn
=> střídání panovníků
- upevnil český stát
- opíral se o církev, reorganizace státu
- nestabilní období (formování šlechty)
- založení biskupství
- 1147n.l. se účastnil křížové výpravy
- 1158n.l. pomohl Fridrichu Barbarossovi ve válce a získal tak za to královský titul (ještě ne dědičný-Přemysl Otakar I.)
- vzdal se vlády ve prospěch Bedřicha, který tam setrval pouze jeden rok (boje o moc) a poté se vlády ujal Konrád II. Ota – moravský markrabě, který spojil Moravská knížectví a upravil svobodné vlastnictví pozemků a soudnictví = PRVNÍ ČESKÝ ZÁKONÍK – STATUTA KONRÁDOVA=>POSLEDNÍ PŘEMYSLOVCI
Důvody krize:
1) změna poměrů ve střední Evropě ( Polsko vedlo expanzivní politiku => ztráta Slezska a Krakovska)
2)spory mezi syny Boleslava II (Boleslav III Ryšavý, Oldřich a Jaromír)
BŘETISLAV (1035n.l.-1055n.l.) vedl válečnou výpravu proti Polsku a proti Německu (kde poprvé zvítězil, ale podruhé se mu to již nepodařilo)
-připojil část Slezska a Klodsko – snaha vytvořit opět česko-polský stát
-vytvořil tzv. seniorát (vládce je vždy nejstarší z dynastie – Nikoli prvorozený syn panovníka/knížete)
-Moravu rozdělil na územní celky (ty byly určené pro mladší členy přemyslovského rodu) a knížata vládnoucí na Moravě byla podřízena pražskému knížeti (olomoucký, brněnský a později znojemský úděl)
-vydal Břetislavovy dekrety (první českých zákoník) – proti pohanům
Po jeho smrti – období sporů o trůn ( Němci usilovali o vytvoření závislosti Čechů na Němcích)
- rozkvět Čech (Praha obchodní středisko)
- stal se prvním českým králem (ještě ne dědičně) 1085n.l. (za to, že pomohl v bojích Jindřichu IV. proti papeži (na straně Říše)
- přestává platit tribut pacis
-chvíli za něj vládl jeho strýc Konrád, pak vládl 8 let a byl zavražděn
-nebyl uznávaným panovníkem
-> Svatopluk
– expanze proti Uhrům , Polákům, Českému rodu Vršovců
VLADISLAV I.
(spor mezi Bořivojem II –bratr-
SOBĚSLAV I.
VLATISLAV II.
– pomáhal Fridrichu Barbarossovi při dobývání Milána (vítězství) a v roce 1153 od něj dostal královský titul
-vystavěl Juditin most
PŘEMYSL OTAKAL I. – uklidnil spory
SVATOVÁCLAVSKÁ TRADICE
- Vznikla už za života Boleslava I. → špatné svědomí Boleslava dohnalo k uznání Václava za svatého, tehdy vznikl i chorál „Svatý Václave, vévodo české země“ který byl „při důležitých akcích zemského sněmu zpíván – do 18. St.“
- Úcta k svatému Václavu, co by strážce a patrona České republiky
- 28.9. – den české státnosti, toho dne byl svým bratrem zabit český kníže sv. Václav
- konají se oslavy a pouť do Staré Boleslavi (tam byl zavražděn) -> po jeho smrti byl uctíván jako svatý pro svou zbožnost