Nejstarší otrokářské společnosti
základní rysy otrokářské společnosti, vznik prvních státních útvarů
- oblasti vzniku otrokářských států, jejich hospodářství, kultura – prameny písemné a hmotné (Egypt, Čína, Mezopotámie, Indie)
- stručný popis vývoje státních útvarů bez závlahového systému (Foinikie, Palestina, státní útvary Malé Asie)
- kulturní dědictví starověkého východního světa
- Ptahhotepova naučení (zařaď časově, urči původ, objasni obsahově)
- Nejstarší otrokářské společnosti
- Nejstarší společnosti vznikají v pravěku (4.tisicileti př.n.l = CHALKOLIT) = doba vzniklá po neolitu , tz. Proběhla první dělba práce. Vydělilo se zemědělství a pastevectvi = výrobní hospodářství . přestává kořistnický způsob života. Zpracovávají se první kovy (měď, stříbro, zlato, které se nachází ve volné přírodě.
- CHALKOLIK (jih evropy, přední východ)
- Přírodní podmínky – vodní toky (ryby), zemědělství a pastevectví
- Dělíme útvary se ZÁVLAHOVÝM systémem a BEZ ZÁVLAHOVÉHO systému. Bez závlahového systému tam zakládali města proto, že tam byly obchodní cesty později, bylo tam moře (fenicie, syropalestinska oblast, maloasijska)
- Dělíme jestě na orientální despocie. Bud byl panovním bohem na zemi (fce politická + náboženská) , jinde to bylo odděleno =vládce a velekněz .
- Pravěká společnost byla matriarchální, tz. Muž neměl postavení ale později k tomu dochází a dochází k rozdělení společnosti. Prvně otrok neexistoval.
- Stát vzniká tehdy, pokud se zříkáme své absolutní svobody. I přírodní podmínky k tomu nutily (mráz, hlad, ..) někteří o práva přišli úplně => otrok. Rozděluje se tedy společnost. Otrok = používani na tezsí práce. Bylo jich nejprve málo a fungovali v rodinách a časem vznikli i státní otroci, kteří pracovali třeba na závlahovém systému, v lomech,.. dělali to co lidi potřebovali vládce= rada panovníka= válečníci= zemědělci= pastevci = řemeslníci= obchodníci
- V 3. Tisíciletí se objevují první ZÁKONÍKY. (předtím bylo zvykové, obyčejové právo)
- První zákonik = URNATŠEHO Z URU (2100př.n.l.) „oko za oko, zub za zub“
- Druhý zákoník = CHAMURAPIHO podle vrstev rozděleno
- (předtím to bylo jako Zvykové NEBOLI obyčejové ( soudil je šaman nebo stařešina)
Písemné = zachovaly se památky (z češtiny) hyeroglify,klínové písmo(mezopotámie), uzlíkový, kouřový systém, piktogram je základ , písmo bylo určeno vždy pro někoho (indie, čína) bud pro kneze(determinováno knezským stavem a nikdo jiný ho neumel precíst, jinak pismo démotické (lidové) ale neumeli precist neprivilegovaní. Démotické, hieratické
(vybrat si zemi : lydie, frygie, foinicie, Palestina)
Vysvětlit jak ta země fungovala, hlavně znát palestinu pac tam bude i vyvoj náboženství,písemné prameny. (11.stol.)
KULTURNÍ DĚDICTVÍ STAROVĚKÉHO VÝCHODNÍHO SVĚTA
- Hmotné i písemné prameny umět!!!
- A vědět co od něj čerpalo Řecko a Řím (bohy, zpracování železa, vědomosti.. )
- Písemné systémy (klínové písmo, … ) ,deset desek
povídka o Sinuhetovi, Ptahoteppovo naučení, Imhoteppovo, knihy mrtvých a živých, o pyramidách, Achnatonuv hymnus na Slunce
Vícebožství, koptské???
Mumifikace
Lékařství
ARCHAICKÉ OBDOBÍ, STARÁ ŘÍŠE, STŘEDNÍ, NOVÁ, POZDNÍ EGYPT => Peršané =>Alexandr Veliký =>Ptolemaiovci, Seleukovci, ………..
Matematici, hvězdáři ( znali pí, desítkovou soustavu)
ČÍNA
Konfuciánovy knihy (I’ting = kniha proměn)
Konfucianismus , Taoismus, logismus (začala korupce)
lékařství
MEZOPOTÁMIE
= Epos o Gilgamešovi, Urnatšeho z Uru, Chamurappiho zákoník
Zikkurat = stupnovité, chrámy
SUMEROVÉ (sargon je sjednotil, vymysleli kolo, hrnčirske kruhy, nezname puvod) kiš, uruk, lagaš, ur AKKADOVÉ, STAROASYŘANE, STAROBABYLONANE, NOVOASYRANE, NOVOBABYLONANE => peršané =>Alexandr veliký
INDIE
= Védy (náboženství, verše, písně,stvoření světa, přístup jen Brahmáni)
Hinduismus, buddhismus (později do činy) – bohyně KÁLÍ, VIŠNA, ŠIVA
PTAHOTEPOVO NAUČENÍ (text k maturitě)
- 3000př.n.l.
- významný muž, který byl stavitelem ale také i učencem a pokusil se pro své děti stanovit nějaká pravidla.
- bývá hodně citován , je spojen s Gízou
- jeho naučení můžeme zařadit do pramenů morálních či mravních
- privilegovaný muž, protože uměl psát